Suomen houkuttelevimmat työnantajat

Duunitorin johtava asiantuntija Lauri Vaisto kannustaa työnantajia viestimään avoimesti. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman


 

Duunitorin tuore työnhakijatutkimus kertoo, mitkä työnantajat ovat vetovoimaisimpia. Lue myös, millä tavoin hakijoille kannattaa viestiä ja mikä saa osaajat hakemaan työpaikkaa.

Kone, Puolustusvoimat ja S-ryhmä ovat houkuttelevimmat työnantajat. Asia selviää Työnhaku Suomessa 2025 -tutkimuksesta.

”Kolmen kärjessä kiinnostavaa on, että organisaatiot ovat hyvin erilaisia. Kone on globaali teollinen toimija, S-ryhmä toimii kuluttajabisneksessä ja Puolustusvoimat edustaa julkista sektoria”, sanoo Duunitorin johtava asiantuntija Lauri Vaisto.

”Kone on ottanut roolin suomalaisen korkean teknologian symbolina, kun taas Puolustusvoimat on pitkäjänteisen työnantajakuvatyönsä ohella saanut paljon huomiota maailmanpolitiikan murroksessa. S-ryhmä puolestaan nähdään vakaana kotimaisena toimijana, jonka kanssa monet suomalaiset ovat päivittäin tekemisissä ainakin kuluttajina.”

Vaikka työnantajat ovat keskenään erilaisia, niitä yhdistää kolme asiaa.

”Kärkeen nousseet työnantajat ovat suomalaisille tuttuja organisaatioita. Kaikkia yhdistää myös se, että jokaisesta saa helposti käsityksen siitä, millaisia työtehtäviä on tyypillisesti tarjolla. Kolmikko on myös tehnyt pitkäjänteistä työnantajabrändityötä.”

Nämä työnantajat saivat eniten mainintoja

Tutkimuksen vastaajilta kysyttiin, mikä on houkuttelevin Suomessa toimiva työnantaja. 

Viisi eniten mainintoja saanutta työnantajaa:

1.    Kone

2.    Puolustusvoimat

3.    S-ryhmä

4.    Supercell

5.    Finnair

”Listalle nousseet työnantajat ovat vahvoja brändejä. Ne ovat myös olleet paljon esillä mediassa, mikä osaltaan selittää sitä, että ne tulevat ensimmäisenä mieleen, kun kysytään suosikkityönantajaa”, Vaisto kommentoi.

Vaisto pitää mielenkiintoisena sitä, että Kone ja S-ryhmä olivat kolmen kärjessä myös, kun suurten työnantajien edustajat pääsivät nimeämään hyvinä pitämiään työnantajabrändejä Duunitorin tutkimuksessa aiemmin tänä vuonna.

”Koneen ja S-ryhmän tekemä systemaattinen työnantajabrändityö näyttää tuottavan tulosta. Muidenkin työnantajien kannattaa ottaa siitä oppia.”

Avoin työnantaja houkuttelee osaajia

Työnhaku Suomessa 2025 -tutkimuksen mukaan joustavuus, yhdenvertaisuus sekä organisaation kulttuuri ja ihmiset ovat tärkeitä teemoja työnhakijoille alaan tai ammattiin katsomatta. Kohderyhmätuntemus on kuitenkin avainasemassa työnantajaviestinnässä.

”Yleinen virhe on jäädä viestinnässä abstraktille tasolle. Esimerkiksi yhdenvertaisuuden kaltainen teema voi houkutella, mutta siitä pitää pystyä kertomaan kohderyhmälle mahdollisimman konkreettisesti. Ylätason jargonin voi säästää strategiapapereihin”, Vaisto sanoo.

Työnantajien kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että viestintä ei keskity ainoastaan asioihin, jotka ovat työpaikalla hyvin.

”Suomalaiset työnhakijat eivät ole tyhmiä. Kaikki tietävät, että jokaiseen työyhteisöön liittyy myös ongelmia. Luottamusta herättävä työnantajaviestintä tarttuu rohkeasti epäkohtiin ja tuo esiin, miten niitä on lähdetty korjaamaan.”

Nämä tekijät saavat hakemaan työpaikkaa

Työnhakijatutkimuksen mukaan kiinnostavaa työpaikkaa saavat hakemaan nämä asiat:

1.    Minulle välittyy selkeä kuva työtehtävistä ja vastuista

2.    Näen selkeästi, mikä palkkani tulee olemaan

3.    Työnantaja panostaa hyvään johtamiseen/esihenkilötyöhön

4.    Työnantajalla on hyvä maine

5.    Innostun työpaikan kulttuurista ja ihmisistä

Lauri Vaiston mielestä hyvä työnantajaviestintä keskittyy työnhakijaa aidosti kiinnostaviin tietoihin. Työnkuvauksen yhteydessä on tärkeää kertoa, millaisia tavoitteita rooliin sisältyy ja miten organisaatio tukee niiden saavuttamisessa. Erityisen tärkeää on avata palkkaa ja palkitsemismallia.

”Lähetä palkkatoiveesi -tyyppinen viestintä haaskaa kaikkien aikaa, koska tyypillisesti tehtävään budjetoitu palkka on joka tapauksessa tiedossa jo rekrytointia aloitettaessa. Tutkimustemme mukaan palkkatiedon sisältävät työpaikkailmoitukset myös tuottavat parempia tuloksia kuin ilmoitukset, joissa palkkaa piilotellaan.”

Työnantajien kannattaa panostaa myös siihen, millä sävyllä he viestivät osaajille, Vaisto lisää. Tutkimuksen mukaan hakijoihin vetoavat parhaiten empaattisuus ja inhimillisyys.

Lue myös, miten hakijat käyttävät tekoälyä työnhaussa.

Lähde: Duunitori Oy 21.10.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Konecranes: sijoittajasuhteiden johtajaksi Linda Häkkilä

Nokia: Justin Hotard Pekka Lundmarkin seuraajaksi

Suomi houkuttelee huippuosaajia verokannustimella