Suorahakumarkkina pieneni odotettua vähemmän

”Tavat, joilla suorahakua tehdään, monipuolistuvat entisestään teknologian kehityksen myötä”, sanoo Duunitori Groupin toimitusjohtaja Thomas Grönholm. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman


 

Työnhakupalvelu Duunitorin tuoreen selvityksen mukaan suorahakumarkkina pieneni viime vuonna vain hieman ennätysvuodesta 2022. Asiantuntija kertoo, millainen tulevaisuus suorahakua odottaa.

Suomessa tehtiin suorahakutoimeksiantoja 99 miljoonan euron arvosta vuonna 2023. Se on noin 4 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2022, jolloin suorahakumarkkina oli suurempi kuin koskaan aiemmin.

”Rekrytointimarkkinan lasku on vaikuttanut odotettua vähemmän suorahakuihin. Kriittiseen osaamiseen halutaan selvästi panostaa talouden epävarmuudesta huolimatta”, sanoo Duunitori Groupin toimitusjohtaja Thomas Grönholm.

Suorahakumarkkinan tilanne selviää Duunitorin ylläpitämästä Suorahakuyritykset-raportista, josta löytyvät suorahakua Suomessa tekevät yritykset. Niiden tiedot on kerätty julkisista tilinpäätöstiedoista ja suoraan yrityksiltä.

Noin kolmasosa listan yrityksistä tekee pelkästään suorahakua. Muut tarjoavat lisäksi muita rekrytointi- ja henkilöstöpalveluita. 

Tällaisia ammattilaisia headhunterit metsästävät

Suorahakua hyödyntävät useat toimialat, kuten IT-ala, finanssiala ja teollisuus.

”Johtajia on haettu suorahaulla jo pitkään, mutta asiantuntijoiden suorahaku on lisääntynyt ja lisääntyy entisestään. Moni asiantuntija on sosiaalisessa mediassa ja rakentaa aktiivisesti henkilöbrändiään, mikä helpottaa suorahakua”, sanoo Grönholm.

Hänen mukaansa hybridihaku jatkaa yleistymistään. Hybridihaussa yhdistyvät suorahaku ja perinteisempi rekrytointi, jossa ammattilaisia haetaan työpaikkailmoituksilla ja rekrytointimarkkinoinnilla.

Monet työnantajat tekevät suorahakua myös itse olemalla suoraan yhteydessä potentiaalisiin työnhakijoihin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Mitä suorahakumarkkinalle tapahtuu seuraavaksi?

Grönholm ennustaa, että vuoden 2024 suorahakumarkkina tulee laskemaan 5–10 prosenttia viime vuodesta.

”Tästä vuodesta ei tule huippuvuosi, sillä taloudessa on mennyt heikommin ja rekrytoinneissa on säästetty. Muuhun rekrytointimarkkinaan verrattuna suorahakumarkkinan lasku pysynee hieman maltillisempana.”

Grönholm uskoo suorahakumarkkinan kasvun jatkuvan taloustilanteen kohentuessa.

”Työvoimapula syvenee Suomessa tulevina vuosikymmeninä, joten on selvää, että erilaiset rekrytointitavat yleistyvät ja sopivien osaajien houkuttelusta tulee entistä tärkeämpää. Suorahaulla on tässä iso rooli, mutta myös rekrytointimarkkinointia ja työnantajakuvan kehittämistä tarvitaan.”

Lähde: Duunitori Oy 19.12.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Konecranes: sijoittajasuhteiden johtajaksi Linda Häkkilä

Nokia: Justin Hotard Pekka Lundmarkin seuraajaksi

Oma Säästöpankki Oyj:n toimitusjohtajaksi Karri Alameri