Kielitaitovaatimus rajoittaa kansainvälisten osaajien rekrytointia
Kauppakamarikyselyn mukaan noin 62 prosenttia yrityksistä on harkinnut tai voisi harkita kansainvälisen osaajan rekrytoimista tai vuokraamista. 59 kuvailee kokemustaan kansainvälisen osaajan rekrytoinnista positiiviseksi tai erittäin positiiviseksi. Enemmistöä yrityksistä kuitenkin askarruttaa, miten toimia monikielisenä ja monikulttuurisena työyhteisönä. 58 prosenttia yrityksistä kertoo, ettei ole rekrytoinut tai vuokrannut ulkomaisia osaajia, sillä työtehtävässä vaaditaan äidinkielen tasoista suomen kielen osaamista.
Kauppakamarikyselyn mukaan jopa 62 prosenttia yrityksistä on harkinnut tai voisi harkita kansainvälisen osaajan rekrytoimista tai vuokraamista. Kansainvälisiä osaajia jo palkanneista yrityksistä yli puolet arvioi kokemuksensa positiiviseksi ja vain kahdeksan prosenttia arvioi kokemuksen negatiiviseksi.
“Kokemukset kansainvälisistä osaajista ovat
pääsääntöisesti erittäin hyvät. Toivon tämän rohkaisevan niitäkin yrityksiä,
jotka eivät vielä ole rekrytoineet ulkomaisia työntekijöitä”, sanoo
Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Johanna Sipola.
Kyselyn mukaan 34 prosenttia yrityksistä kokee valmiutensa rekrytointiin tai
vuokraamiseen olevan hyvät tai erittäin hyvät. 29 prosenttia kuvailee
valmiuksiaan kuitenkin erittäin heikoiksi tai heikoiksi.
Keskeisimmiksi puutteiksi rekrytointivalmiuksiin nousevat erityisesti
kielitaitoon ja rekrytointiprosessiin liittyvät kysymykset. 33 prosenttia
yrityksistä arvioi, ettei heillä ole mahdollisuuksia tarjota kielikoulutusta
kansainväliselle osaajalle ja 28 prosenttia yrityksistä kertoo, ettei englannin
kielen käyttäminen tunnu luontevalta työyhteisössä.
24 prosenttia vastaajista ei tiedä mistä löytäisi kansainvälisiä osaajia ja 22
prosenttia ei osaa arvioida kansainvälisten osaajien aiempaa osaamista.
”Osaajapulan helpottaminen vaatii, että yritysten osaamista ja valmiuksia toteuttaa kansainvälisiä rekrytointeja kehitetään. Yritykset tarvitsevat koulutusta sekä tietoa eri viranomaisilta ja toimijoilta. On myös tärkeää, että tuomme esiin positiivisia ja onnistuneita kokemuksia kansainvälisistä rekrytoinneista, joita on paljon”, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Johanna Sipola.
Englannin kielen taito yrityksissä hyvällä
tasolla, mutta työpaikkakielen vaihtoa epäröidään
58 prosenttia yrityksistä
sanoo, ettei ole rekrytoinut tai vuokrannut ulkomaisia osaajia, sillä
työtehtävässä vaaditaan äidinkielen tasoista suomen kielen osaamista.
Yrityksiltä kysyttiin myös, vaatiiko yrityksen asiakas tai yhteistyötaho
äidinkielen tasoista suomen tai ruotsin kielen taitoa. Lähes puolet vastaajista
kertoi, että äidinkielen tasoista suomen tai ruotsin kielen taitoa vaaditaan
aina ja 38 prosenttia vastasi sitä tarvittavan joskus. Vain 13 prosenttia
arvioi, ettei taitoa vaadita koskaan.
”Edelleen suurin este työllistyä Suomeen on heikko suomen kielen taito.
Kielikoulutusten tarjontaa on monipuolistettava ja kasvatettava. Esimerkiksi
kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden kielikoulutusta on lisättävä.
Tarvitsemme kuitenkin myös joustavuutta tiukoista kielitaitovaatimuksista
työpaikoilla”, sanoo Sipola.
Englannin kielen taito näyttää kyselyn mukaan olevan yrityksissä kuitenkin
hyvällä tasolla. 79 prosenttia kertoi yrityksensä henkilöstön englannin kielen
taidon olevan hyvä tai erinomainen. Yrityksistä 22 prosenttia on vaihtanut tai
olisi valmis vaihtamaan työpaikkakielen englanniksi kokonaan tai osittain. 71
prosenttia ei olisi tähän kyselyn mukaan valmis.
”Kokemukset kansainvälisten osaajien rekrytoinneista ovat olleet enimmäkseen
positiivisia ja haluamme kannustaa työpaikkoja kansainvälisten osaajien
rekrytointiin kielitaitoon liittyvistä epäröinneistä huolimatta. Työyhteisö on
usein paras paikka oppia työelämän kielitaitoa ja se palvelee kansainvälisiä
osaajia myös kotoutumisessa”, sanoo Sipola.
Yritykset tarvitsevat tukea kansainvälisten osaajien kielikoulutuksiin ja
palkkaukseen
Yrityksiltä kysyttiin myös, millaista apua ne tarvitsisivat kansainvälisten
osaajien rekrytoimiseen tai vuokraamiseen. Vastaajat sanovat tarvitsevansa
taloudellista tukea palkkaukseen ja kielikoulutuksiin, apua kansainvälisen
työntekijän työn ulkopuolisten asioiden hoitamiseen ja 23 prosenttia tarvitsisi
koulutusta tai ohjausta kansainväliseen rekrytointiin.
Keskeisimpänä tahona avun tarjoamiseen kansainvälisten osaajien rekrytoinnissa
yritykset pitävät työllisyyspalveluja (59,7%), ammatillisia oppilaitoksia
(28,5%) ja henkilöstöpalvelualan yrityksiä (27,6%).
Kauppakamarien osaajakysely tehtiin 6.-11.9.2023 ja siihen vastasi 1154
yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty
sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden
kerran jäsenyritystä kohden.
Lähde: Keskuskauppakamari 27.10.2023
Kommentit
Lähetä kommentti